CBD

Výživová poradkyňa radí: Zatoč s jarnou únavou!

jarni unava 1920 01

I keď sa na jar väčšina z nás teší, tak zároveň podľa odhadov až tri štvrtiny populácie pociťuje jarnú únavu. Jarná únava nie je klasifikovaná ako choroba, ale medzi najčastejšie prejavy patrí časté ochorenia, bolesti hlavy, poruchy spánku, nesústredenosť a fyzické aj psychické vyčerpanie.  

Čo je teda príčinou toho, že väčšina z nás s príchodom jari nie je celom fit?

Hlavnou príčinou býva nedostatok slnečného svitu, časté výkyvy počasia, nedostatok vitamínov a zlá životospráva. V zimných mesiacoch mávame omnoho menej fyzických aktivít a skracujeme pobyt na čerstvom vzduchu vplyvom zlého počasia na minimum.

Najlepšou prevenciou ako jarnej únave predchádzať je zdravá životospráva. Čo ale urobiť, pokiaľ sme prípravu na jar podcenili a chceme byť rýchlo v plnej kondícii? Je potrebné doplniť všetko čo telu chýba a nezabúdať ani na dostatok kvalitného odpočinku.

Náš tip: Trpíš bolesťami hlavy, nespavosťou alebo nesústredenosťou? Vyskúšaj CBD oleje Lepší spánok alebo Pozitívna myseľ. Stačí pár kvapiek a budeš rýchlo opäť vo forme.

jarni unava 1920 03

Zameraj sa na doplnenie vitamínov

Najprv sa zamerajte na doplnenie vitamínov. Jeden z dôležitých vitamínov po zimnom období je vitamín D. Ten sa tvorí predovšetkým v koži pri kontakte so slnečnými lúčmi, ktorých sa nám v zime nedostáva. Vitamín D je dôležitý pre kvalitu kostí, svalov a srdcovú činnosť a má vplyv aj na našu imunitu. Okrem slnečných lúčov môžeme čiastočne získať vitamín D aj z potravy, a to predovšetkým z tučných rýb, vajec a mliečnych produktov. Podľa vedeckých výskumov až 40% európskej populácie má nedostatok vitamínu D, preto je vhodné zvážiť, či počas zimných mesiacov nezaradiť užívanie doplnkov výživy s vitamínom D.

Ďalším jarným vitamínom by mal byť vitamín C, ktorý zvyšuje odolnosť organizmu proti bakteriálnym a vírusovým infekciám a je významným antioxidantom. Ten môžeme doplniť napríklad pomocou citrusov.

Pre doplnenie vitamínov, ale i minerálov a stopových prvkov by sme mali do nášho jedálnička zaradiť čo najviac čerstvej zeleniny a ovocia. Ďalej by sme celkovo mali náš jedálniček odľahčiť a nekonzumovať ťažké a tučné jedlá.

Životabudiče. Aké vybrať?

Ako životabudič na nás budú pôsobiť jarné byliny a zelené potraviny. Zelené potraviny sú bohaté na chlorofyl, ktorý podporuje krvotvorbu, ale má aj protizápalové účinky. Už naše babičky pridávali do jarného jedálnička mladú žihľavu a listy púpavy. Skvele sa dajú využiť aj klíčky a výhonky semien, ktoré obsahujú množstvo vitamínov, minerálov a antioxidantov. Ďalej obsahujú množstvo enzýmov, ktoré potrebujeme pre lepšie trávenie.

Správny jedálniček a pitný režim je základ

jarni unava 1920 02

Je dobré zamerať pozornosť aj na pitný režim. Zhruba 60-70% hmotnosti nášho tela tvorí voda. Denne ľudské telo vylúči asi 2,5 litra vody močom, stolicou, dýchaním a kožou. Pri poklese tekutín sa v tele hromadia odpadové látky a spomalí sa látková výmena. Pokiaľ tekutiny pravidelne nedopĺňame je telo dehydratované. Dehydratácia môže spôsobiť ešte väčšiu únavu, malátnosť, bolesť hlavy a pokles duševnej a fyzickej aktivity. Denný príjem tekutín by mal byť cca 2–3 litre v závislosti na fyzickej aktivite, veku a vonkajšej teplote. Najvhodnejším nápojom je čistá voda, ale práve na jar môžeme využiť k príprave čaju čerstvé byliny.

Ak zaradíme do jedálnička čerstvé potraviny plné vitamínov a živín, budeme dbať o dostatočný pitný režim a doprajeme si každý deň kvalitný spánok jarná únava začne celkom určite ustupovať. Rovnako je dobre byť čo najčastejšie na čerstvom vzduchu a dopriať si pravidelný  pohyb. Fyzickou aktivitou podporíme fungovanie lymfatického systému a navyše počas pohybu sa vyplavujú hormóny šťastia, endorfíny, naopak klesá produkcia stresového hormónu kortizolu.

Autor: Výživová poradkyňa Barbora Bürgerová

homepage banner TIMME CBD oleje 2022 1440x700 v044
Comments

There are no comments yet.

Napíš komentár