Workout a výhody cvičenia na čerstvom vzduchu

Workout and the benefits of exercise in the fresh air

Keď sa povie cvičenie, často si predstavíme fitká, bežecké pásy a posilňovacie zariadenia. Jar sa však pomaličky blíži a spolu s ňou bude čoraz viac cvičencov hľadať alternatívy pohybu na čerstvom vzduchu. Cvičenie vonku predstavuje množstvo výhod a poskytuje jedinečný zážitok, ktorý môže pozitívne ovplyvniť telo aj myseľ a priniesť celý rad výhod, ktoré presahujú rámec fyzickej kondície. Viete o všetkých výhodách cvičenia na čerstvom vzduchu? Je škoda nevyužiť blížiacu sa jar a neozvláštniť si tréningovú rutinu. Práve teraz je totižto ten najlepší čas na to, aby ste vybehli von, začali s outdoorovými aktivitami a užívali si hrejivé slnečné lúče a zobúdzajúcu sa prírodu.

 

Zvýšená hladina vitamínu D
Jednou z hlavných výhod cvičenia na čerstvom vzduchu je možnosť nasávať slnečné lúče a zvýšiť si hladinu vitamínu D. Vitamín D je esenciálna látka pre naše telo, ktorá zohráva kľúčovú úlohu pri udržiavaní celkového zdravia. Podporuje správne fungovanie imunitného systému a pomáha pri vstrebávaní vápnika. Cvičením vonku, obzvlášť počas slnečných dní, môžete pomôcť svojmu telu produkovať dostatočné množstvo tohto dôležitého vitamínu.

Zvýšená fyzická výkonnosť
Cvičenie vonku môže poskytnúť zmenu prostredia, ktorá ťa motivuje a povzbudí. V porovnaní s monotónnym cvičením v interiéri môže neustále sa meniace vonkajšie prostredie predstavovať pre telo novú výzvu. Nerovný terén, meniace sa poveternostné podmienky a rôzne typy povrchov si vyžadujú zapojenie rôznych svalových skupín a zlepšenie rovnováhy a stability.

Spálite viac kalórií
Napríklad odpor vzduchu dokáže zvýšiť počet spálených kalórií až o 10%. Je jednoduchšie bežať 5 km na bežiacom páse, než na trase v parku, ktorá stúpa, klesá a mení sa. Lákajú Vás benefity, ktoré vonkajšie pohybové aktivity prinášajú? Potom Vás určite zaujíma aj počet kalórií, ktoré môžete počas nich spáliť. Uvedené údaje sú len orientačné a vzťahujú sa na človeka, ktorý váži 60 kilogramov a danej aktivite sa venuje 30 minút:

  • Chôdza 120-150 kcal
  • Horská turistika 190 kcal
  • Beh 250-500 kcal v závislosti od rýchlosti a terénu
  • Korčuľovanie 220 kcal
  • Bicyklovanie 250-320 kcal
  • Horské bicyklovanie 270 kcal
  • Futbal 250-290 kcal
  • Aerobik vo vode 130 kcal
  • Hra s lietajúcim tanierom 95 kcal
  • Golf 110-175 kcal
  • Jazda na koni 130kcal
  • Plážový volejbal 250kcal
  • Jogging 190 kcal

Cvičenie vonku je zadarmo
Ak necvičíte, ale chcete začať, vstup do posilňovne môže byť strašidelný. Pokiaľ začnete cvičiť vonku, má to svoje benefity, pretože môžete robiť veci svojim tempom, kdekoľvek a kedy chcete. 

Pokiaľ Vás neláka cvičenie vo fitness centre alebo Vám vadí čakanie na stroje alebo iné faktory typické pre fitko, vymeňte pohyb  za cvičenie vonku. Okrem toho ušetrené peniaze za poplatky môžete investovať napríklad do kvalitnejšieho športového oblečenia. Nie vždy sa dá trénovať vonku, občas prší, inokedy je príliš teplo alebo zima a podmienky na cvičenie nie sú ideálne, ale minimálne môžete občas vystriedať fitko za niečo iné, čo ozvláštni Vašu tréningovú rutinu.

Zlepšenie nálady a duševnej pohody
Cvičenie na čerstvom vzduchu má pozoruhodný vplyv na duševnú pohodu. Mnohé štúdie preukázali, že pobyt v prírode a fyzická aktivita môžu výrazne zlepšiť náladu a znížiť úroveň stresu. Kombinácia čerstvého vzduchu, okolitej prírody a jej upokojujúcich zvukov vytvára upokojujúce prostredie, ktoré umožňuje uniknúť tlaku každodenného života.

Lepší spánok
Je pravda, že pohyb vo všeobecnosti zlepšuje kvalitu spánku. Ale ak sa rozhodnete pre niektorú z outdoorových aktivít, môžete sa tešiť na naozaj kvalitný oddych počas noci. Vďaka pohybu, slnku a vzduchu budete ďalší deň sviežejší a ľahšie sa koncentrujete na náročné pracovné povinnosti.

Je to zábava
Posilňovne môže byť pre niekoho nudné. Niekedy vo fitku až príliš veľa rozmýšľame nad tým, akí sme unavení a čo nás tam všetko ešte čaká. Keď ste vonku - či už v meste alebo na dedine - ste vystavení neustále sa meniacemu prostrediu, vďaka ktorému bude Vaše cvičenie oveľa príjemnejšie.

Spojenie s prírodou
Cvičenie na čerstvom vzduchu poskytuje vynikajúcu príležitosť na opätovné spojenie s prírodou. Mnohí z nás trávia značnú časť času v interiéri, obklopení umelým osvetlením a technológiami ako počítače a monitory. Vyjsť von a ponoriť sa do prírodného prostredia môže byť neuveriteľne oslobodzujúce  

Bonus: Vaše deti vonku vybijú dostatok energie
Ak máte deti, určite poznáte ten často nikdy nekončiaci krik, naháňanie sa či v prípade súrodencov aj hádky. Zoberte ich cvičiť alebo športovať von so sebou a zapojte šport do ich života už od útleho veku. Nielen, že je to skutočne zdravé a prospešné pre ich vývin a aj náladu, pomôže im to tiež vybiť dostatok energie.

Nezabudnite svoje oblečenie prispôsobiť ročnému obdobiu
Pre cvičenie vonku sú ideálnou voľbou pružné a kvalitné funkčné materiály, ktoré odvádzajú pot. Vzhľadom na to, že cvičenie prebieha vonku, je pri nákupe oblečenia potrebné brať do úvahy aj ročné obdobie. Počas teplých letných dní voľte látky, ktoré sú ľahké, priedušné a odvádzajú pot od pokožky. Ak je mokro alebo veterno, oblečte si ešte jednu funkčnú vrstvu, ktorá ochráni Vašu pokožku. Napríklad nepremokavú bundu. V chladnom počasí sa oblečte tak, aby ste sa nemuseli po chvíli cvičenia vyzliekať a majte na pamäti, že sa rýchlo zahrejete. Ako vnútornú vrstvu outfitu voľte odev, ktorý odvedie pot, na to si oblečte tzv. izolačnú vrstvu. Nezabudnite na čiapku a na rukavice.

SÚVISIACE ČLÁNKY